Podatek leśny od osób fizycznych
Wymagane dokumenty:
W ciągu 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego - należy złożyć informację na formularzu IL-1 wraz z załącznikami (ZIL-1, ZIL-2, ZIL-3) na podatek leśny (art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym - Dz. U. z 2019 r. poz. 888) oraz załączyć następujące dokumenty:
- akt notarialny
- umowę dzierżawy, użyczenia
- postanowienie Sądu
Wzór informacji IL-1 wraz z załacznikami
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu Gminy Ełk lub pokój nr 06 w godz. 10:00-18:00 - poniedziałek,
7:15 - 15:15 wtaorek, środa, czwartek, piątek
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu
2 miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Ełk w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Ulgi:
1. Podatek lub zaległość podatku można rozłożyć na raty lub odroczyć – na wniosek podatnika,
w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
2. Odraczanie terminu płatności podatku lub zaległości oraz rozkładanie na raty podatku lub zaległości podatkowej, na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną w wysokości 50 % należnych odsetek – podstawa prawna – Uchwała Nr XXXV/260/2016 Rady Gminy Ełk z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie opłaty prolongacyjnej.
3. Zaległość podatkową, odsetki za zwłokę oraz opłatę prolongacyjną można umorzyć w całości lub
w części na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika. Umarzanie zaległości podatkowych na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą następuje zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu Gminy Ełk po terminie płatności podatku.
Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.
Osoba odpowiedzialna:
Małgorzata Mażewska – Kierownik Referatu – ds. wymiaru podatków i opłat
pokój nr 06 (parter)
tel. 87 619 45 13
Katarzyna Gwara – Inspektor ds. wymiaru podatków i opłat
pokój nr 06 (parter)
tel. 87 619 45 56
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 15 września 2017 r. o podatku leśnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 888);
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.);
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 z późn. zm.).
Uwagi:
A. Wysokość podatku leśnego jest ustalana przez organ podatkowy w drodze decyzji.
B. Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowania w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania.
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
C. Terminy płatności podatku leśnego określa art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 888).
Podatek płatny jest w czterech ratach, do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego.
D. W przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
E. Wpłaty zobowiązania pieniężnego można dokonać u sołtysa lub na rachunek bankowy organu podatkowego przypisany indywidualnie dla danego podatnika, wskazany w otrzymanej decyzji podatkowej.
F. Obowiązek składania informacji IL-1 wraz z załącznikami dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.