Ulgi w podatkach
Udzielanie ulg w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, podatku leśnym i podatku od środków transportowych przez Wójta Gminy Ełk odbywa się w oparciu o art. 67 a z zastrzeżeniem art. 67b ustawy Ordynacja Podatkowa.
- Podatek lub zaległość w podatku można rozłożyć na raty lub odroczyć termin płatności – na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
- Zaległość podatkową, odsetki za zwłokę można umorzyć w całości lub w części na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
- Umarzanie zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę, odraczanie terminu płatności podatku lub zaległości oraz rozkładanie na raty podatku lub zaległości podatkowej, na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).
Przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną równą obniżonej stawce odsetek.
Wymagane dokumenty:
Wniosek o rozłożenie należności na raty / umorzenie odsetek / umorzenie zaległości / odroczenie terminu płatności.
- W przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną do wniosku należy dołączyć dokumenty obrazujące sytuację materialno-bytową wnioskodawcy i członków jego rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe (w tym dowody obrazujące uzyskiwane dochody i ponoszone wydatki) oraz oświadczenie wnioskodawcy o stanie majątkowym, rodzinnym i sytuacji materialnej.
- W przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne do wniosku należy dołączyć dokumenty obrazujące sytuację materialno-bytową wnioskodawcy i członków jego rodziny prowadzących wspólne gospodarstwo domowe (w tym dowody obrazujące uzyskiwane dochody i ponoszone wydatki),oświadczenie wnioskodawcy o stanie majątkowym, rodzinnym i sytuacji materialnej oraz dokumenty wynikające z rozporządzeń o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
- W przypadku wnioskodawcy nie będącego osobą fizyczną do wniosku należy dołączyć (wraz z dokumentami wynikającymi z rozporządzeń o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej) dokument poświadczający status prawny wnioskodawcy oraz dokumenty obrazujące kondycję finansową.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o rozłożenie należności na raty / umorzenie odsetek / odroczenie terminu płatności. Należy złożyć w sekretariacie Urzędu Gminy Ełk.
Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu Gminy Ełk po terminie płatności podatku.
- powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej
Tryb odwoławczy:
Od postępowania zakończonego decyzją odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Wójta Gminy Ełk i składa się je w Sekretariacie Urzędu Gminy Ełk w godzinach pracy Urzędu.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2021, poz. 1540 z póżn. zm.).
2. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. z 2021 r., poz. 743 z późn. zm. ).
3. Uchwała Nr XXXV/260/2016 Rady Gminy Ełk z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie opłaty prolongacyjnej
Osoba odpowiedzialna:
Joanna Banach – inspektor ds. księgowości podatkowej
pokój nr 06 (parter)
tel. 87 619 45 11