Nadanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
Dnia 12 marca 2022 r. weszła ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Od 16 marca 2022 r. prowadzona jest przez gminy rejestracja uchodźców z Ukrainy, którzy chcą uzyskać numer PESEL.
Numer PESEL mogą uzyskać:
- obywatele Ukrainy lub
- obywatele Ukrainy, którzy posiadają Kartę Polaka lub
- osoby, które są członkami najbliższej rodziny obywatela Ukrainy, który posiada Kartę Polaka, lub
- małżonek obywatela Ukrainy, który nie ma obywatelstwa ukraińskiego
pod warunkiem, że osoby te przybyły w okresie od 24 lutego 2022 r. na terytorium Polski bezpośrednio z terenu Ukrainy w związku z prowadzonymi tam działaniami wojennymi.
Wniosek o nadanie numeru PESEL będzie można złożyć w dowolnym organie gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek należy złożyć osobiście. Dziecko do 12. roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku – z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie.
Wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem.
Od dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia, nie pobiera się odcisków palców.
Co należy przygotować?
- wniosek o nadanie numeru PESEL obywatelowi Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym. Formularz można też dostać w dowolnym urzędzie gminy. Można też pobrać wniosek w rosyjskiej wersji językowej,
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35x45 mm (szerokość x wysokość), jeśli osoba na zdjęciu jest w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy – należy przedstawić odpowiednie zaświadczenie. Warto sprawdzić, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie,
- dokument potwierdzający tożsamość i dane, które są we wniosku. Jeżeli osoba nie posiada takiego dokumentu, może złożyć oświadczenie o jego braku pod rygorem odpowiedzialności karnej,
- jeśli wypełniany jest wniosek w imieniu osoby małoletniej (poniżej 18 lat), należy podać dane rodziców i/lub osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem.
Usługa jest bezpłatna. Wnioskodawca otrzyma wydruk potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Więcej informacji w językach ukraińskim i polskim znajduje się na stronach:
Sprawę związaną z nadaniem numeru PESEL można załatwić w Urzędzie Gminy w Ełku przy ulicy T. Kościuszki 28A – pokój 02 na parterze.
Godziny pracy urzędu: poniedziałek w godz. 10.00-18.00, wtorek–piątek w godz. 7.15-15.15 Informacja pod numerem telefonu: 876194503, 876194502
W trakcie wizyty należy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego, zasłanianiu ust i nosa za pomocą maseczki oraz dezynfekcji rąk.